Service af el- og hybridbiler
Skal din el- eller hybridbil til service?
Ligesom en bil, der kører på brændstof, skal el- og hybridbiler også til service. Dog knapt så ofte, som en almindelig bil. Hovedparten af elbiler skal til service hvert andet år, eller når den har kørt 30.000-40.000 kilometer.
Hvis du bil stadig er under fabriksgaranti, er det vigtigt at du overholder serviceintervallet for at opretholde garantien. Men det er en god idé at overholde intervallet uanset hvad, da en el- og hybridbil lige som en almindelig bil har flere sliddele, der løbende bør blive kontrolleret, lige som det er en god ide at få tilset batteri og ladestik jævnligt.
El- og hybridbiler stiller samtidig nye krav til værkstedet. Hos Autoplus har vi Proline E Center – det er din garanti for, at vi har mekanikere, der er særligt uddannede til at servicere og reparere el- og hybridbiler. Samtidig servicerer vi din bil ud frabilfabrikkernes forskrifter og bruger altid godkendte kvalitetsreservedele, så du kan opretholde din garanti.
Kontakt dit nærmeste Autoplus-værksted, næste gang din el- eller hybridbil skal til service.
Autoplus værkstederne er certificeret el- & hybrid værksteder
Langt de fleste Autoplus værksteder er fulgt med udviklingen og har gennemgået efteruddannelse, så de også kan servicere din el- eller hybrid bil.
Værkstederne er indrettet efter gældende lovkrav på området og er fuldt udstyret med den rette teknologi, der sikrer at din bil er i trygge hænder hos dit lokale Autoplus værksted.
Autoplus værkstederne er certificeret el- & hybrid værksteder
Vores værksteder og mekanikere er specialiseret og uddannet til, at servicere og reparere din elbil eller hybridbil.
Værkstederne er indrettet efter gældende lovkrav på området og er fuldt udstyret med den rette teknologi, der sikrer at din bil er i trygge hænder hos dit lokale Autoplus værksted.
Vi kalder vores el- og hybrid værksteder for Proline E Centre.
Vidste du det om din el- & hybrid bil?
Nej, det er en misforstået opfattelse af det er nødvendigt med specielle dæk til el og hybrid biler.
Når du vælger dæk til en el eller hybrid bil, skal du være opmærksom på lav rullemodstand, støj og vejgreb.
Ja.
Vi anbefaler Pro-Tec additiver, som leverer et Benzin Hybrid additiv som modvirker forældelse af brændstoffet, fjerner kondens og fugt fra tanken, giver en bedre brændstoføkonomi, optimerer motorydelsen, giver renere forbrænding og ikke mindst – mindsker udledningen af CO2.
Nej, det skal man ikke.
Autoplus værkstederne er certificeret El- & Hybrid specialister og kan reparere og servicere din el eller hybrid bil.
Du bevarer samtidig fabriksgarantien når Autoplus reparerer og servicerer din bil.
Begrebet SOC ”State Of Charge” er en indikation af, hvor meget strøm der er på batteriet, på samme måde som man taler om, hvor meget brændstof der er på en bil med en forbrændingsmotor.
Hvis batteriet på en elbil selv kunne bestemme, så lå SOC konstant et sted imellem yderpunkterne, gerne mellem 20% og 80%. Her ældes batteriet mindre end hvis man ofte bevæger sig i yderpunkterne af batteri-spændingen. Mange nyere elbiler har derfor en indstilling hvor man kan vælge at der kun lades op til f.eks. 80% af batteriet kapacitet.
Ja, det er lovligt at oplade sin el- og hybrid bilen med en nødlader som også kendes som en ”Mormor Lader”, men det bør KUN bruges i nødstilfælde og hvis der ikke er andre muligheder tilgængelige.
Hvis du benytter dig af en nødlader, skal du sikre dig at den kun lader med 6 ampere som svarer til 1,4 kW. Sikkerhedsstyrelsen fraråder daglig opladning med en nødlader, da husinstallationerne ofte ikke er lavet til en sådan vedvarende belastning.
Læs mere om sikkerhedsstyrelsens anbefalinger her:
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler
WLTP betyder “Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure”.
I Europa skal alle elbiler testes i henhold til denne standard for udmåling af rækkevidden. Man måler rækkevidden af en bil der kører med en gennemsnitshastighed på 48 km/t i sommertemperatur, fra batteriet er 100% opladet til der er 0% strøm tilbage.
Ja, det gør den.
Det kræver mere strøm at holde elbilen kørende i koldt vejr, fx ved brug af sædevarme og opvarmning af kabinen. Det påvirker rækkevidden, som begrænses.
Det kræver især meget energi af få elbilens batterier op i den mest optimale driftstemperatur. Derfor anbefaler bilproducenterne, at du så vidt muligt varmer bilen op mens bilen er sat til ladning, inden du kører – særligt om vinteren.
En Elbil også kaldet en EV bil, er en ren elbil som udelukkende kører på elektrisk energi der leveres af batteriet. Den oplades med en ekstern oplader.
En Hybridbil bruger to forskellige energikilder for at maksimere effektiviteten. Kombination af elektrisk lagret energi i batterier, kombineret med en benzin eller diesel motor.
Der findes som hovedregel 2 hybrid typer:
HEV ” Hybrid Eletric vehicle”
Denne type hybridbil har et batteri, hvor der genereres strøm til forbrændingsmotoren. Batteriet kan IKKE oplades med et kabel, men oplader sig selv når forbrændingsmotoren startes, og når bilen bremser.
PHEV ”PlugIn hybrid electric vehicle”
Denne type hybridbil er videreudviklingen af HEV. På denne biltype oplades batteriet både ved kørsel og via et ladekabel.